vrijdag 17 juni 2011

Vakantieroutes (3)


De snelwegen in Europa zijn vooral een ontwikkeling vanaf de jaren zestig, gevolg van het toenemend autobezit en de opkomst van het massatoerisme. Voor die tijd waren in Frankrijk de routes nationales (RN) de hoofdwegen door het land. Sommige belangrijke routes nationales vertrekken vanaf een medaillon in de grond op het plein voor de Notre-Dame in Parijs (“le point zéro des routes de France”), zoals de RN1 richting Calais of de RN 4 naar Straatsburg.

Zoals vaak met wegen, lopen ze vandaag de dag nog steeds daar waar in lang vervlogen tijden hun traject is uitgestippeld, bijvoorbeeld door de Romeinen, door de Franse koningen of door Napoleon. Deze laatste heeft veel betekend voor de verbetering van het Franse wegennet, uit puur eigenbelang overigens, om zijn troepen snel door het land te kunnen verplaatsen. Eén bijzondere route nationale draagt tot op heden zijn naam. Niet zozeer omdat Napoleon hem heeft aangelegd of verbeterd, maar omdat hij deze route in 1815 heeft gebruikt om terug te keren naar Parijs, nadat hij uit zijn ballingschap op Elba was ontsnapt.

Ik heb het over de Route Napoléon, ofwel de RN 85. Deze loopt van Grenoble tot aan Golfe-Juan aan de Middellandse Zeekust (bij Cannes). Of eigenlijk moet je het andersom zeggen, want Napoleon kwam aan land in Golfe-Juan en vervolgde zijn weg via Grasse, Digne-les-Bains, Gap en Grenoble, met Parijs als einddoel. De Route Napoléon is ook daarna van historisch belang gebleven (bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog).

Wil je meer weten over alle wetenswaardigheden rondom deze legendarische weg, kijk dan bijvoorbeeld eens op onderstaande sites.
http://www.route-napoleon.com/
http://www.routenapoleon.fr/
http://napoleon1er.perso.neuf.fr/Route-Napoleon.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten