dinsdag 27 april 2010

Ondernemen voor de planeet

Ik was een paar dagen in Nederland, om wat vaderlandse lucht op te snuiven. Bij mijn uitgever Scriptum in Schiedam mocht ik het kersvers verschenen boek Ondernemen voor de planeet in ontvangst nemen. Een leerzaam en boeiend boek. Van de Franse versie, met de titel 80 hommes pour changer le monde, heb ik elke letter minstens vijf keer gelezen. Het is namelijk het eerste boek dat ik vanuit het Frans in het Nederlands heb vertaald. Ik heb er een groot deel van de zomer van 2009 aan besteed. Maar het is de moeite waard geweest. Zoals altijd heeft Scriptum er een prachtige uitgave van gemaakt, met veel foto's (van de auteurs zelf) en fraai vormgegeven. Een heel verschil met de oersaaie Franse uitgave. De Fransen zijn echt meesters in het uitgeven van totaal fantasieloze boeken!
De twee schrijvers hebben een 440-daagse wereldreis gemaakt, om in alle uithoeken van de aarde te praten met bijzondere ondernemers, die succes hebben en winst maken zonder dat het ten koste gaat van mens en natuur. We hebben het dus over hét thema van tegenwoordig: duurzame ontwikkeling. Het kan niet anders dan dat dit boek in Nederland veel belangstelling gaat krijgen. Vooral gaan lezen dus!

Ondernemen voor de planeet
80 wereldideeën
oorspronkelijke titel: 80 hommes pour changer le monde
Sylvain Darnil & Mathieu Le Roux
vertaling Marion Everink
Uitgeverij Scriptum Publishers
ISBN 978 90 5594 705 8
223 pagina's


1 opmerking: