vrijdag 30 april 2010

Eikenblaadjes

Vanochtend stond ik bij mijn groentenboer, die hier le marchand de fruits et légumes heet, foto's te maken van diverse slasoorten. Dit voor mijn nieuwe boek, maar daarover een andere keer. Toen realiseerde ik me, dat ik mijn bericht van 17 april over boomsoorten moest aanvullen. Want ik vertelde dat boomsoorten mannelijk zijn, en dat het dus LE chêne is en niet LA chêne.
Maar niet als het om salade gaat! Want je zegt LA chêne blonde. Daarmee bedoel je la (salade de feuilles de) chêne blonde. In het Nederlands heet deze soort geen blonde, maar groene eikenbladsalade.

Vergis je bij de Franse groentenboer niet in het geslacht, noch in de kleur van deze salade. Want le chêne vert is nog weer heel iets anders, namelijk een in Zuid-Europa veel voorkomende soort eikenboom, met kleine, harde blaadjes en dito vruchten, die niet erg hoog wordt. Hij heeft zich als het ware aangepast om in een zeer warm en droog klimaat te kunnen overleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten