zaterdag 22 september 2012

Snijbiet



Met de -zeer actieve en interessante- Facebookgroep Good Cookin' makes Good Lookin' wissel ik momenteel van gedachten over de groente die de Fransen des blettes noemen, zie bijgaand plaatje. Volgens de culinaire experts in de groep komt deze groente overeen met wat in het Nederlands snijbiet heet en ik ben verbaasd over de vele heerlijke gerechten die je ervan kunt maken. 

Eerst iets over de Franse naam, of liever gezegd namen voor deze oeroude groente van Mediterrane oorsprong. In de eerste plaats dus des blettes, maar je hoort ook wel des bettes of des poirées. Dat laatste heeft natuurlijk niets te maken met des poireaux - prei, en al helemaal niet met des poires - peren. Verder heet deze groente ook la joutte, la carde of la bette épinard, misschien omdat de smaak iets aan spinazie doet denken.

Des bettes als naam kan worden verklaard omdat de groente familie van de betterave is, de biet dus. En dat verklaart dan weer de Nederlandse naam snijbiet. Waarom snijbiet? Ik neem maar even aan omdat alleen de bladeren geoogst worden en niet de biet zelf . Wie weet hier het fijne van?  

Sommigen in de Facebookgroep denken dat op mijn plaatje paksoi te zien is, maar dat is zeker niet het geval. De Fransen kennen ook paksoi en ik weet zeker dat de boerderij bij mij om de hoek des blettes verbouwt en verkoopt, en geen paksoi.

Voor de (Zuid-)Fransen is tarte aux blettes een klassieker. Wij thuis vinden de variant met zalm erg lekker. Hier het recept (ook voor mijn Facebook-vrienden):

Ingrediënten:
  • 1 portie korstdeeg (in Frankrijk verkopen ze la pâte brisée kant en klaar in ronde vorm, in Nederland misschien ook?)
  • ca 5 stengels snijbiet
  • 2 uien
  • 2 zalmmoten, zonder vel
  • ruime hoeveelheid geraspte Parmesaanse kaas (natuurlijk vers!)
  • 1 ei
  • 20 cl room
  • olijfolie
  • zout, peper
Bereiding:
  • Oven voorverwarmen op 200 °C.
  • Taartvorm invetten en met het deeg bekleden.
  • Gaatjes in de bodem prikken en deeg bestrooien met wat paneermeel.
  • De snijbiet-bladeren wassen en de witte stengels lossnijden van het blad. De stengels in reepjes snijden en de bladeren in groffe stukken.
  • De uien pellen, fijn snijden en in een beetje olijfolie licht fruiten.
  • De witte en groene snijbiet-stukjes toevoegen en enkele minuten mee laten sudderen, op smaak brengen met zout en peper. Vervolgens water toevoegen totdat de groentent bijna onder water staan. Het vuur hoog zetten en laten inkoken totdat al het water verdampt is.
  • Snijbiet-uienmengsel kort uit laten lekken in een vergiet.
  • Intussen de zalmmoten in kleine stukjes snijden.
  • Room en ei door elkaar kloppen.
  • Groentenmengsel over het deeg verdelen, achtereenvolgens de stukjes vis, de geraspte kaas en de room toevoegen en ca. 30 minuten bakken.

7 opmerkingen:

  1. Dat ga ik proberen! Ik wist nooit wat ik nou moest met die "blettes", die ik regelmatig krijg. Een geslaagd probeersel vond ik: geblancheerde (reepjes) blettes met béchamelsaus en geraspte kaas uit de oven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja lekker hoor, een postelijnachtig smaakje vind ik. Leuk recept ga ik zeker proberen, nu mijn kinderen uit huis zijn want die vinden het een vreselijke groente

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij heet het snijbiet omdat je de stelen eraf snijdt -breekt eigenlijk- aan de buitenkant. De binnenste bladeren groeien gewoon door, en je kunt er de hele zomer tot laat in het najaar van oogsten. Zoals snijsla dus eigenlijk.

    Ik ken trouwens meerdere Nederlanders die de snijbiet ook zaaien, oogsten en eten als paksoi, dat gaat dus prima.

    Hier in de Lorraine eten de mensen het vooral gegratineerd met bechamel en gruyère...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt snijbiet = blette. Ik heb er een hele fansite over gemaakt: www.snijbiet.nl Hier vind je veel informatie over deze heerlijke groente.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Annette er zijn twee soorten snijbiet..voor het blad, waarvan het blad zacht is en te eten als spinazie e.d. en voor de stelen..die zie je op de foto hierboven.Daar kan je het blad ook van eten, maar dat blad is minder zacht..meer paksoiachtig.

    BeantwoordenVerwijderen