zaterdag 14 augustus 2010

Vendredi 13

Kennissen van me zijn buralistes. Nou zeg je misschien, 'so what, ik heb zoveel kennissen die de hele dag achter een bureau zitten'. Maar een buraliste doet alles behalve achter een bureau zitten. Hij beheert een Bar Tabac. In Frankrijk is dat de plaats waar je sigaretten koopt en en passant een borrel haalt of een postzegel. Maar je koopt er ook je loten voor de loterij.

Ik had eens iets met mijn vriendin buraliste te overleggen en zou daarvoor een ander moment terugkomen. Misschien de vrijdag die week? O non, vendredi c'est le treize! zei ze toen. Waarop ik in de lach schoot en zei dat ik echt niet bijglovig was, dat het wat mij betreft best door kon gaan. Nee, daar ging het niet om, vrijdag de 13e was het ongelofelijk druk in de zaak, vanwege al die mensen die loterijloten kwamen kopen. Dan had ze absoluut geen tijd voor me.

Wat voor sommigen een ongeluksdag is, is voor hen die graag een gokje wagen juist een extra kans op geluk, blijkbaar. In Frankrijk werkt het in ieder geval wel zo. Traditioneel worden er voor de trekking van een vrijdag de 13e recordaantallen loten verkocht. Er is dan ook une super cagnotte (een super jackpot) te winnen. Afgelopen vrijdag kon de gelukkige horen dat hij of zij 13 miljoen euro rijker is!

Zin om ook eens een gokje te wagen op een vrijdag de 13e? Dan zul je even moeten wachten, want de volgende is pas in mei 2011!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten