zondag 18 april 2010

Brood

Dat je op zondag overal in Frankrijk brood kunt kopen, is natuurlijk bekend. Zelfs op Eerste Kerstdag zijn de bakkers open. Want een dag zonder verse baguette is voor een Fransman ondenkbaar. Ons gezin heeft zich op dit punt razendsnel weten in te burgeren. Vanochtend stapte ik wat later dan normaal bij mijn vaste boulangerie naar binnen. Tot mijn grote verbazing was het stokbrood op! Plus de baguettes? Op mijn verontwaardigde uitroep reageerde de bakkersvrouw laconiek: le pain, c'est très aléatoire ... In Nederland is dit te vergelijken met een juffrouw achter de toonbank die opmerkt: 'de verkoop van brood is aan grote schommelingen onderhevig ...' Redelijk onwaarschijnlijk dus. Zo praat een politicus, of eventueel de weerman, maar niet de bakker. Maar in Frankrijk schrikken ook 'gewone mensen' niet terug voor ingewikkeld taalgebruik.
Of je er nu dure woorden bijhaalt of niet, het resultaat blijft hetzelfde. Ik kwam zonder baguette weer naar buiten ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten