donderdag 1 september 2011

Concours de Ratatouille (1)



In mijn dorp Trets vindt aanstaande zondag la foire, de jaarmarkt plaats en … ik heb me vandaag ingeschreven voor het Concours de Ratatouille. Ik heb nog tot zondagmorgen half 11 de tijd, dan word ik met mijn pannetje bij de dorpsschool verwacht, waar een vijfkoppige jury de gerechten zal proeven. Wie dat zijn weet ik niet. Er zijn 15 deelnemers, wie dat zijn (behalve mijzelf) weet ik ook niet. Ongetwijfeld doet er een aantal vieilles mémés mee, oude omaatjes die minstens 50 jaar ervaring hebben in het maken van ratatouille. Waar ben ik aan begonnen!

Eigenlijk had ik ratatouille-tarteletjes willen maken, of verrines van ratatouille met een hartige macaron of zo, maar dat soort culinaire variaties is geheel niet de bedoeling. Originaliteit behoort niet tot de beoordelingscriteria, wel "aspect, odeur, composition, texture et goût".
J’ai le trac, ik knijp 'm wel een beetje, maar als je een boek hebt geschreven dat Ratjetoe heet, kun je eigenlijk niet anders, toch? Ratjetoe oblige, als het ware … Dus ben ik begonnen om me le b.a.-ba, dat wil zeggen het abc van het bereiden van ratatouille eigen te maken. Het blijkt niet een kwestie van wat groenten bij elkaar in de pan gooien. Voor een echte Provençaalse ratatouille komt er heel wat meer aan te pas. Of het eruit zal komen te zien als de ratatouille op mijn boek?


De winnaar krijgt een ‘weekend Gourmet’ aangeboden. Dat lijkt me wel wat!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten